Фінансова грамотність

Фінансова грамотність

financial_literacy

Черкаський навчально-науковий інститут ДВНЗ “Університет банківської справи” є ініціатором і вже декілька років поспіль активно реалізовує проект “Фінансова грамотність”. Волонтери Університету активно проводять презентації, тренінги, інтерактивні навчальні заняття серед учнівської молоді.

Черкаській навчально-науковий інститут бере активну участь у проекті “Фінансова грамотність” Університету банківської справи.

Студенти Черкаського навчально-наукового інституту пройшли підготовку як волонтери з фінансової грамотності, за власної ініціативи розробили сценарії проведення інтерактивних занять з урахуванням віку учнів. Так, для найменших Понкратова Надія, голова Студентської ради інституту, написала казочку “Про копієчку”, яку потім студенти-волонтери розповідали учням в ігровій формі.

Протягом червня-липня 2014 року вони провели 17 заходів у загальноосвітніх школах м. Черкаси, в яких взяли участь понад 340 учнів. Також відбулися 54 заходи в позаміських дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, літніх таборах м. Черкаси та районів Черкаської області (Шполянський, Кам’янський, Золотоніський, Чорнобаївський, Звенигородський, Смілянський, Лисянський р-ни), де інтерактивними заняттями з фінансової грамотності були охоплені понад 1209 учнів.

Волонтерській рух поєднав студентів і викладачів. Активними організаторами та учасниками занять з фінансової грамотності є молоді викладачі кафедри фінансів О.В. Шабанова та А.М. Харченко

“Однозначно можна стверджувати, що проект став глобальнішим, ніж це передбачалося, він масштабно вийшов за свої рамки, – наголосила Олена Шабанова. – Якщо його основною метою був розвиток фінансової культури нового покоління нашої держави, то паралельно з цим він набув соціального характеру. Дуже часто дітям доводилося пояснювати, чому заробітна плата, доходи від власного бізнесу, а не аліменти і соціальна допомога, повинні бути основними доходами сім’ї. Нас дуже збентежив один випадок, коли восьмирічна дівчинка як приклад одного з можливих джерел доходів родини назвала продаж органів на донорство. Розуміємо, що такі думки виникають у рамках соціального оточення дітей”.

Незабутні враження отримали не тільки учні, але і самі студенти-волонтери.

Надія Панкратова зініціювала та стала активним учасником і координатором проведення занять із фінансової грамотності в дитячому притулку “Теплий дім”. Студентка згадує випадок, який найбільше її вразив під час проведення одного з занять – дівчинка намалювала медичний хрестик і пояснила зміст свого малюнка так: “Я хочу стати лікарем і лікувати всіх людей. Я хочу, щоб моя родина була щаслива і здорова. Це моя найбільша мрія!”.

“Від того, яку увагу і значення буде приділено цій роботі зараз, залежатиме економічна та соціальна ситуація в країні у майбутньому. Свідомість дітей практично позбавлена фінансових стереотипів, тому працювати з ними просто, – переконана студентка-волонтер інституту Ольга Кірман. – Також маленьких споживачів можна назвати найвідкритішими і вдячними, від них можна очікувати реальних фінансових результатів”.

Студенти інституту планують у подальшому розширити волонтерській рух з фінансової грамотності, запроваджувати нові форми та охопити якомога більше не тільки учнівської молоді, але і студентства неекономічних спеціальностей Черкаської області.

Реалізація проекту “Фінансова грамотність” молодими викладачами та студентами Черкаського навчально-наукового інституту

Презентація інтерактивного заняття з фінансової грамотності

Звіт про проведення навчальних занять з фінансової грамотності станом на 9.07.2014 р.

Звіт про проведення навчальних занять з фінансової грамотності у ДЗО Черкаської області станом на 17.07.2014 р.

Корисні ресурси

Програма розвитку фінансового сектору USAID/FINREP-II

Національний банк України. Фінансова грамотність. Національний банк України з 2012 року спільно з державними органами та установами, банківськими асоціаціями, банками, громадськими організаціями, вищими навчальними закладами, іноземними та іншими партнерами втілює щорічні плани заходів з підвищення рівня фінансової грамотності населення України.

Презентація проекту “Фінансова грамотність” Університету банківської справи

У 2012 році в рамках програми розвитку фінансового сектору USAID/FINREP-І розроблено курс з фінансової грамотності для молодих українців. За загальною редакцією ректора Університету банківської справи, доктора економічних наук, професора Т. С. Смовженко підготовлено навчальний посібник “Фінансова грамотність”.

Розвиток навчальних програм, спрямованих на підвищення фінансової грамотності населення України, обговорили викладачі Університету банківської справи, представники державної наукової установи “Інститут інноваційних технологій і змісту освіти” Міністерства освіти і науки України та Міжнародної асоціації фінансової освіти дітей та молоді “Aflotoun” (м. Амстердам, Нідерланди). Зокрема мова йшла про розробку навчальних програм та навчально-методичних комплектів з курсу “Фінансова грамотність” для учнів 1-4 та 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів.

Делегація Університету банківської справи презентувала результати з упровадження фінансової грамотності на зустрічі “Шанс для змін: фінанси дітей і молоді в Пост – 2015”, яка відбулася у м. Нью-Йорку, США. Зустріч організовувала Міжнародна організація з фінансової освіти дітей і молоді в співпраці з Фондом капітального розвитку ООН.

Звіт про проведення заходів в рамках участі у проекті Global Money Week Черкаським інститутом банківської справи Університету банківської справи Національного банку України (м. Київ)

12 березня 2015 р. Навчально-тренувальним банком Інституту проведено майстер-клас організації касової роботи банку.

Модератором мастер-класу виступила Н.П. Мішутина, завідувач навчально-тренувального банку НТБ “Славутич”.

Учасниками мастер-класу були  працівники-студенти НТБ “Славутич”.

Запрошеним учасником мастер-класу була директор Черкаського відділення ПАТ “БАНК ФОРВАРД” Шендрик Ольга Олександрівна, яка високо професійно розповіла про організацію касової роботи в банку.

Працівниками тренувального банку продемонстровано презентацію про справжність купюр (гривна, долар). У практичні частині мастер-класу здійснювалися  валюто-обмінні операції, проводились операції виплати відсотків за депозитами та погашення кредитів. Начальник відділу Безденна Юлія продемонструвала організацію касової  роботи в НТБ “Славутич” та порядок роботи з документами.

Під час мастер-класу виникла дискусія щодо питань відповідальності працівників відділів готівкового обігу та касових операцій, безпеки приміщень каси та спеціалістів, які працюють з готівкою та цінностями, операції з валютою.

13 березня 2015 р. проведено круглий стіл “Світова валюта майбутнього: що, де, коли???” за участю студентів магістратури спеціальності “Фінанси і кредит” спеціалізацій “Банківська справа” та “Фінансовий менеджмент в сфері бізнесу”.

Модераторами круглого столу виступили: заступник директора з наукової роботи, к.т.н., доцент Пантєлєєва Н.М., завідувач кафедри банківської справи, к.е.н., доцент Хуторна М.Е.

У ході дискусії розглянуто сучасні тенденції реформування міжнародної валютної системи в умовах формування нової фінансової архітектури, поширенням кризових явищ і зростаючої геополітичної нестабільності. Обговорювались структурні принципи валютної системи, як основні напрями реформування, за характеристиками – стабільність, ефективність, симетричність, здатність до реалізації. Студенти висловили власну точку зору щодо ініціатив дедоларизації, повернення до золотого стандарту, створення наднаціональної валюти та багатовалютного стандарту.

На особливості розвитку світової фінансової системи та місце спеціальних прав запозичень як резервного платіжного засобу звернув увагу Некраса О. Він наголосив, що невідомо скільки знадобиться часу для того, щоб країни зрозуміли, що співпраця є ключем до вирішення більшості глобальних проблем, у тому числі економічних. Необхідно лише сподіватися на те, що новий порядок, по-перше, взагалі матиме місце принаймні в середньостроковій перспективі, по-друге, буде більш адекватним і таким, що враховує інтереси більшості країн, а не лише країн – лідерів. І останнє, але не найменш важливе – хотілося б, щоб наша країна нарешті вибралася з підвалин і брала активну участь у формуванні світової економіки.

Економічне чудо Китаю привертає увагу всього світу, тому цілком зрозумілим став вибір студентів М. Пачесного та В. Лук’янчук до обговорення питання: “Китайський юань як перспективна резервна валюта світу”. Розглядаючи перспективу китайського юаня на глобальному рівні, студенти спираючись на дослідження міжнародних організацій довели, що цілком ймовірно входження китайської національної валюти до складу резервних, але це буде поступовий процес – світова торгова, інвестиційна та світова резервна валюта.

Враховуючи, що ісламські фінанси та банкінг швидко поширюються серед країн світу, зокрема європейським лідером ісламського банкінга вважається Великобританія, К. Сергата та Ю. Тетьора поставили до обговорення – ідею відродження золотого динара та срібного дірхама (біметалеву валюту) в контексті проблеми повернення до золотого стандарту.

Багато запитань викликала позиція Я. Білохи та А. Мусієнко стосовно світової валюти майбутнього, в якості якої вони бачать віртуальну валюту Bitcoin. Обґрунтовуючи власну точку зору, студенти розкрили економічну сутність віртуальної валюти з позиції теорії грошей, вказали на переваги та недоліки, особливості її використання. Зокрема результати прогнозування, які отримані Ю. Безвідним, підтвердили мінливості коливань курсу Bitcoin і тенденцію його зростання протягом найближчого часу. На думку студентів, перспективи віртуальної валюти Bitcoin є неоднозначними. З одного боку, їй можна пророкувати майбутнє нової світової валюти, яка в кінцевому підсумку зможе замінити традиційні гроші. З іншого боку, її курс і майбутнє залежать від довіри до неї.  Подальший розвиток ринку віртуальної валюти потребує регулювання та формування нормативно-правових засад використання сучасних валютних механізмів.

За результатами круглого столу студентам рекомендовано прийняти участь у конкурсі наукових робіт “Світова валюта майбутнього”, який проводиться Університетом банківської справи НБУ (м. Київ), а також у Всеукраїнській науково-практичній конференції студентів та аспірантів “Фінансово-кредитна система України в умовах інтеграційних та глобалізаційних процесів” на базі ЧІБС УБС НБУ.

16 та 17 березня 2015 р. організовано та проведено інтерактивні навчальні заняття з використанням методичних матеріалів проекту Global Money Week, інтерактивного електронного посібника “Фінансова грамотність”:

– на тему “Заощадження” для студентської молоді Черкаського політехнічного технікуму. Було присутньо 25 осіб середнього віку 15-16 років.

– на тему “Особиста фінансова безпека та кібер-безпека” для студентської молоді Черкаського художньо-технічного коледжу. Було присутньо 32 студента середнього віку 17 років.

– на тему “Особистий та сімейний бюджет” для підлітків 12-15 років. Черкаський обласний центр соціально-психологічної реабілітації “Теплий дім”.

Інтерактивні навчально-ігрові заняття з фінансової грамотності, теотралізовані вистава “Як білка гроші вчилась рахувати” для дітей (5-7 років) у Черкаській спеціальній загальноосвітній школі інтернаті для дітей з особливими потребами.

За домовленістю з керівництвом закладу відбудеться 24 березня 2015 року. Відеозвіт буде надіслано до 25 березня 2015 року.

Серед учасників заходів було проведено опитування, отже:

найбільше сподобалось, що під час занять мали змогу брати активну участь в обговоренні, висловлювати власну думку та отримувати відповіді на свої запитання

90% слухачів вважають отриману інформацію корисною для використання у повсякденному житті та порадили б своїм знайомим та друзям брати участь у подібних заходах

організацію заходів учасники оцінили в середньому на 8,8 балів з 10 можливих.

За підсумками заходів слухачі отримали сертифікати учасників проекту Global Money Week.

В рамках освітнього процесу було проведено:

кафедрою правознавства

10 та 13 березня 2015 р. – навчальні семінари для студентів першого курсу спеціальності “Правознавство”  з обговоренням питань релігійного трактування сутності грошей. Взяло участь 30 осіб.

12 березня 2015 р. – конкурс студентських есе за тематикою “Гроші та релігія: етико-правові засади економічної діяльності” для студентів першого курсу. На конкурс подано 28 робіт студентів. Кращі ее будуть обговорюватись на засіданні секції “Інтеграційні та глобалізацій ні процеси економіки: соціально-філософський та правовий аспекти” Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів та аспірантів “Фінансово-кредитна система України в умовах інтеграційних та глобалізаційних процесів”, яка відбудеться в квітні 2015 р. на базі ЧІБС УБС НБУ.

кафедрою фінанси та кредит

19 березня 2015 р. – дискусійна лекція “Фінансові інновації: історія і сучасність грошей” для студентів магістрів спеціальності “Фінанси і кредит”. Взяло участь 20 осіб.

Tab 3 Content Goes Here.
Tab 4 Content Goes Here.

Бажаєте перевірити свої знання в області фінансів? Пройдіть наш невеликий тест 🙂

1. Фізична особа, яка має професійні правові знання у галузі юридичних наук, законодавства й практики його застосування - це
2. Оберіть зайву, на ваш погляд, особу:
3. Фахівець, який вільно володіє значним обсягом знань з фінансових наук та здатен кваліфіковано ухвалювати економічно обґрунтовані рішення з питань фінансової діяльності підприємств різних форм власності, формувати фінансові стратегії розвитку підприємств на тривалу перспективу, удосконалювати фінансовий механізм підприємницьких структур у різних галузях діяльності - це
4. Чого не варто робити при користуванні пластиковою картою?
5. Фахівець, що займається програмуванням, виконує розробку програмного забезпечення (в простіших випадках — окремих програм) для програмованих пристроїв - це
6. Як називається кредит, що надається банком на придбання житла?
7. Що таке депозит?
8. Фахівець, що професійно займається управлінською діяльністю, що повсякденно керує функціями фірми з метою збереження її основних пропорцій; людина, наділена повноваженнями приймати управлінські рішення і здійснювати їхнє виконання - це
9. У випадку, коли витрати перевищують доходи бюджету, це:
10. Платежі, які в обов’язковому порядку сплачують в доход держави підприємства, організації та громадяни – це
11. Чи можна за допомогою електронних грошей розраховуватись за товари в магазині?
12. Ви в міжнародному аеропорту і хочете купити сувенір. Магніт на холодильник можна придбати за 52 грн, або за 2 долари США, або за 1,73 євро. У якій валюті краще заплатити за магніт, якщо відомі такі курси валют: 1 долар США = 26 гривень, 1 євро = 30 гривень?
13. Якщо позичальникові стає складно обслуговувати кредит й здійснювати регулярні платежі за кредитом, він може:
14. Коли фізична особа турбується, щоб у разі можливого викрадення чи пошкодження її майна, отримати відшкодування у розмірі завданих збитків, вона звертається до
15. З якого віку молода людина в Україні може самостійно відкрити депозит в банку?
16. Фахівець, який займається бухгалтерським обліком на підприємстві, відстежує рух грошових коштів, звітує перед державними органами, нараховує зарплату, завідує активами фірми - це
17. Частина сімейного доходу, що залишилась після здійснення витрат – це
18. Cукупність грошових і матеріальних активів всіх членів сім’ї - це
19. Електронний пристрій, який може без участі банківського працівника виконувати основні касові функції за допомогою платіжної картки:
20. Хто із зазначених користувачів кредитних карток, швидше за все, заплатить найбільшу суму комісійних у гривнях, якщо щороку вони витрачають однакову кількість грошей, користуючись своїми картками?

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.